Skip to content
Chia seemned on head tervisele, sest need sisaldavad palju kiudaineid, 62–64% omega–3 ja 19% omega–6 rasvhappeidja antioksüdante. 
Chi seemned sisaldavad 100 g seemnete kohta umbes 631mg kaltsiumit ja 466 mg magneesiumit. Chia seemnetes on ka kiudaineid ja 20% valgusisaldus. Tänu kõrge antioksüdantide sisalduse tõttu säilivad nad värskena 4- 5 aastat.
 
Chia seemned aitavad parandada seedimist, vähendada põletikke, parandada südame tervist ja on head ajutegevusele. Samuti on need seemned tuntud oma antidepressiivse toime poolest.
Lisaks annavad chia seemned vastupidavust ja energiat. Legendi järgi kasutasid neid asteegid oma vallutuste ajal kui väetoitu. Chia seemnet suur valgusisaldus soodustab lihasmassi kasvu ning kaalulangetamist.
 
Chia seemned pärinevad mündiliste perekonda kuuluvast salvia hispanica viljadest Lõuna – Ameerikast.
 

Kui palju on soovitav tarbida päevas chia seemneid?

Soovitatav kogus chia seemneid päevas on umbes 1-2 supilusikatäit. See annab piisavalt kiudaineid, oomega-3 rasvhappeid ja muid toitaineid, ilma et ületaks soovitatud päevast tarbimist. Kuid igaüks võib individuaalselt kohandada oma tarbimist vastavalt vajadustele ja taluvusele.
 

Mis maitsega on chia seemned?

Chia seemned on neutraalse maitsega, kergelt pähklise maitsega. Neid võib süüa tervelt, kuid jahvatamine parandab nende omastatavust.
 

Chia seemneid saab süüa mitmel erineval viisil. Mõned levinumad viisid on:

1. Leotamine: Lisa chia seemned vedelikku, näiteks vette, mahla või piima ning lase neil umbes 10-15 minutit paisuda. Saadud geelitaoline segu sobib hästi smuutidele, pudrule või jogurtile.
 
2. Lisamine küpsetistele: Lisa chia seemneid küpsetistesse, nagu leivad, muffinid või küpsised. Need annavad lisakiudu ja tekstuuri.
 
3. Toidulisandina: Puista chia seemneid salatitele, putrudele või hommikusöögi helvestele. Need annavad toidule krõmpsu ja tervislikke rasvu.
 
4. Chia puding: Sega chia seemned piima või taimse piimaga ning lisa magustajat (nt mett või vahtrasiirupit) ja maitseaineid (nt vanilli). Lase segu üleöö külmkapis seista ja naudi hommikul valminud pudingut.
 
Oluline on meeles pidada, et chia seemned imavad vedelikku endasse, seega veendu alati, et tarbid piisavalt vedelikku koos nendega.
 

​Kes võiks tarbida chia seemneid?

Chia seemneid võivad tarbida kõik, kes soovivad lisada oma toitumisse rohkem kiudaineid, oomega-3 rasvhappeid ja antioksüdante. Need on eriti populaarsed taimetoitlaste, veganite ja tervisliku toitumise harrastajate seas.
 

Kas chia seemnete söömisele on vastunäidustusi?

Chia seemnete söömisel võivad olla mõned vastunäidustused. Inimesed, kellel on seedetrakti probleemid nagu seedetrakti ummistus või divertikuliit, võivad chia seemnete tarbimisest hoiduda. Samuti peaksid inimesed, kes võtavad verevedeldajaid või veresuhkrut alandavaid ravimeid, konsulteerima enne chia seemnete tarbimist oma arstiga. Üldiselt on aga chia seemned ohutud ja tervislikud toidulisandid.
 
Chia puding
Chia puding
 
Lõpetuseks retseptisoovitus, mida on kerge valmistada 🙂
 
CHIA PUDING
Sega 2 supilusikatäit chia seemneid 1 tassi mandlipiima või veega.
Lase segu seista vähemalt 15 minutit, et seemned paisuksid ja moodustuks tarretiselaadne konsistents.
Võid lisada ka magusainet, näiteks mett või vahtrasiirupit, ning maitsestada segu vanilliekstrakti või kaneeliga. Serveeri koos puuviljade või pähklitega.

 

Chia seemned Natural Beauty e-poes:

Chia seemend 250g
Chia seemend 250g
Chia seemned 400g
 Chia seemned 400g

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soovitame lugeda:

VITAMIINIRIKAS GOJI MARJADE PULBER

MIS ON SININE SPIRULINA?